Jij bepaalt wat er met jouw melding gebeurt. Jij bepaalt daarbij aan welke partijen je melding wordt doorgestuurd.
Vliegveiligheid zorgt er dan voor dat je melding binnen de wettelijke termijnen bij de juiste instanties terecht komt.
Je hebt de mogelijkheid op het tabblad "Doorsturen" aan te geven aan welke partijen je de melding wilt doorsturen.
Melding delen met de Operator
De Commissie Veiligheid afdeling Ballonvaren van de KNVvL (VMS) ontvangt direct na het doen van je melding een kopie. De VMS zal primair de melding meenemen om drie zaken te doen.
- Opnemen in de statistieken
- Anoniem openbaar maken
- Mogelijk meenemen in de publicatie in Ballonstof
Allen met als doel te zorgen dat anderen van jouw gemelde voorval kunnen leren.
Als je geen operator hebt aangevinkt hebt, kan de VMS ook contact met je opnemen voor verdere afhandeling van de melding. Primair licht deze taak echter bij de veiligheidsmanager van de operator
Melding delen met het ABL
Het Analyse Bureau Luchtvaart van het ILenT is de plek waar je vrijwillige en verplichte meldingen dient te doen volgens EU verordening 376/2014
De wettelijke termijn om een melding te doen is binnen 72 uur na een voorval. De melding zal dus ook worden doorgestuurd 72 uur na het ingevulde voorval tijdstip. Is de 72 uur al verstreken wordt de melding dus direct verstuurd.
Het ABL neemt de melding primair op voor statistieken en doormelding aan EASA. Wil je dat een inspecteur van het ILenT mogelijk iets met je melding gaat doen bel dan óók met 088 - 489 00 00.
Het ABL zal altijd een losse ontvangs bevestiging sturen!
Melding delen met de OVV
De Onderzoeksraad voor veiligheid (OVV) dient voorval meldingen te ontvangen van ernsitige incidenten en ongevallen volgens EU verordening 996/2010
Bij letsel altijd eerst bellen met 0800 - 63 53 688! Daarna een melding doen via melden.ballonvaren.vliegveiligheid.nl
De wettelijke termijn om een melding te doen is 48 uur na een voorval. De melding zal dus ook worden doorgestuurd 48 uur na het ingevulde voorval tijdstip. Is de 48 uur al verstreken wordt de melding dus direct verstuurd.
Zij kunnen het voorval onderzoeken en uit dat onderzoek conclusies trekken en aanbevelingen doen.
De OVV zal altijd een losse ontvangs bevestiging sturen!
Melding delen met de Operator
De veiligheidsmanager van de operator krijgt direct na het doen van de melding een kopie. Zij kunnen de melding dan beheren via de back-end van vliegveiligheid en je op de hoogte houden van hun onderzoek. Het onderzoek kan conclusies en aanbevelingen bevatten voor de operator, maar ook voor Ballonvaren in Nederland of zelfs daarbuiten. Wie de veiligheidsmanager van de operator is kun je navragen bij de operator.
Melding ook versturen naar
Wil je dat een kopie van je melding ook naar andere partijen gestuurd wordt kun je losse mail adressen invullen gescheiden door een komma. Deze adressen ontvangen dan direct een kopie van je melding.